SparkLogo

#Spark #collega #ambitie

Felle discussies met collega’s en het ontcijferen van ingewikkelde code: Jan over zijn werk bij Garansys

Image

Elke zes weken interviewen wij een collega van Garansys aan de hand van vijf persoonlijke vragen. Dé manier om onze organisatie van binnenuit te leren kennen. Deze keer een interview met Solution Architect Jan (31 jaar) die inhoudelijke discussies met zijn collega’s niet schuwt. “Ik ben best principieel in wat ik de beste manier van programmeren vind.”

Waarom ben je bij Garansys gaan werken?

“Omdat ik bij Garansys veel vrijheid krijg om de dingen te doen en maken zoals ik wil. Ik heb hiervoor bij grote bedrijven gewerkt en merkte: hoe groter het team, hoe lastiger het is om vrijheid te krijgen. Vaak werk je bij grote bedrijven aan één project en moet je op een bepaalde manier werken. Bij Garansys is dat anders. Ik bent constant bezig met verschillende producten, klanten en nieuwe dingen. Je wordt er een alleskunner van.”

Welke eigenschappen van jou komen van pas bij Garansys en welke eigenschappen zitten je soms in de weg?
“Ik ben best principieel in wat ik de beste manier van programmeren vind en vaak heb ik lange-termijn oplossingen voor ogen. De keerzijde hiervan is dat deze oplossingen soms meer tijd kosten. Ik moet regelmatig mijn collega’s met goede argumenten overtuigen van het belang van deze oplossingen. Daar houd ik van: diepgaande, technische discussies. Doordat we sparren komen we samen vaak tot slimmere oplossingen. Deze eigenschap zit me soms in de weg omdat er niet altijd tijd is voor discussie, sommige dingen moeten gewoon snel gebeuren.”

Wat doe je in je vrije tijd?
“Ik vind bordspellen zoals Risk erg leuk. Daarnaast heb ik twee jonge kinderen en daar besteed ik veel tijd aan. Dat vind ik één van de mooie dingen aan het werk bij Garansys. Ik ben heel flexibel in het indelen van mijn tijd. Vaak werk ik ’s avonds omdat dat praktisch is met de kinderen. Eigenlijk kijk ik nooit hoeveel uur ik werk per dag, ik bepaal elke twee weken welke doelen ik wil behalen en daar ga ik voor.”

Op welk project ben je trots?
“Voor de Rode Planeet beheert Garansys al jaren het digitale toetsportaal Quayn, waarmee scholieren digitaal toetsen kunnen maken. Ik ben bezig met het technisch verbeteren hiervan. Doordat het portaal technisch beter in elkaar zit, ontstaan er minder fouten en kan nieuwe functionaliteit sneller geïmplementeerd worden. Het is best een ingewikkelde code en leuk om te ontrafelen. Je kan het vergelijken met slierten spaghetti die in elkaar geknoopt zitten. Als het lukt om dit te ontrafelen en ik merk dat het beter in elkaar zit geeft me dat een goed gevoel.”

Bij Garansys werken wij SPARK (Samen, met Passie, met Ambitie, Resultaatgericht en altijd Kritisch). Kun je vertellen wat jouw ambitie is binnen Garansys?
“Als Solution Architect kan je eigenlijk twee dingen doen bij Garansys: nieuwe software ontwikkelen of bestaande software verbeteren. Ik houd me vooral bezig met het tweede. De komende tijd wil ik technisch zoveel mogelijk producten leren kennen. Me alles eigen maken. Door de software te verbeteren ontstaan er minder fouten en wordt het beheer gemakkelijker.”

Bron:      Jan 19, 2018