SparkLogo

Newsroom

'Ik wil geen grijze muis zijn'

Image

Als resultaatgerichte directeur stimuleert Luc Spaas zijn mensen om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Tijdens het gesprek met deze goedlachse, directe en rationele man komt ook zijn bedachtzame kant naar boven. Een interview over inspiraties, zijn vader en zijn torenhoge ambities. “Bij Garansys zijn we veel te bescheiden, ik denk vaak: Wees trots op wat je doet!”

Image

“Ik weet nog goed dat ik op de A2 reed toen ik werd gebeld door het secretariaat van Eliyahu Goldratt. Hij wilde een afspraak om met ons te praten. Ik kon het niet geloven, dé Eliyahu Goldratt! Ik heb meteen Ja gezegd.” Een week eerder had Goldratt gesproken op een seminar en dat maakte grote indruk. “Zijn overtuiging en passie, het rigoureuze anders denken, het was een man van wie je elk woord gelooft dat hij zegt.”

Goldratt had een aansprekende visie over IT-projecten en hoe die verbeterd konden worden. “De aanname was dat projecten altijd uitlopen, dat is gewoon zo, dat is tot op de dag van vandaag een feit,” zegt Luc resoluut. “Een andere aanname was: het zou interessant zijn als projecten niet meer uitlopen, dus als het zou lukken om projecten tijdig of zelfs sneller af te ronden, mét een hogere kwaliteit.” In dit gesprek werd de basis gelegd voor een andere kijk op dienstverlening - Garansys was geboren.

Andere benadering van opdrachten
“Ik geloof echt dat wij met Garansys op een vernieuwende manier werken. Ons werkmodel gaat niet uit van het ouderwetse ‘uurtje/factuurtje’, waarbij je primair wordt beloond op inspanning. Nee, wij willen samen met de klant doelen behalen, samen oplossingen van waarde creëren zodat organisaties hun plek in de wereld kunnen behouden of versterken. Want dat is in deze tijd echt niet makkelijk.

“We benaderen opdrachten door samen met de klant te bepalen: welk resultaat willen we behalen? Dit vraagt een totaal andere manier van werken.”

Wij willen de IT-dienstverlening veranderen door echt samen te werken met de klant, elkaar samen sterker maken dus. Wij werken alleen nog maar op projectbasis, met vaste resultaat –en prijsafspraken. Door deze wijze van werken worden we beoordeeld op de uitkomst en dit vraagt een totaal andere manier van het benaderen van opdrachten. We beginnen bij het eindpunt en vragen ons samen met de klant af: welk doel willen we met elkaar behalen? Van daaruit bepalen we de slimste manier om dat te doen. Door constant bezig te zijn met het resultaat, doen we alleen datgene wat noodzakelijk is. Ik ben ervan overtuigd dat resultaatgericht werken steeds meer gewoongoed zal worden en dat vind ik heel goed.”

Het belang van waardering
Resultaatgerichtheid loopt als een rode draad door het leven van Luc. Hij groeide op in een gezin met een ambitieuze vader die behoorlijk hoge eisen aan hem stelde. “Ik speelde al op jonge leeftijd hockey en als ik een wedstrijd won was het niet genoeg – ik wilde bij de beste horen, naar een hogere klasse, bij Jong Oranje. Mijn vader inspireerde me hierin, maar de andere kant was dat complimenten soms schaars waren. Dit heeft een positieve uitwerking gehad want het heeft ervoor gezorgd dat ik altijd het beste uit mezelf wilde halen, altijd ging voor resultaat en allesbehalve een grijze muis wilde zijn. Waar ik echter last van had: het was nooit genoeg, we vierden geen feest. Het klinkt nu negatiever dan het was hoor, maar waardering voor kleine dingen is ook noodzakelijk.”

Tijdens het gesprek over zijn vader is een andere - meer emotionele - kant van Luc zichtbaar. Hij vertelt hoe hij de opvoeding van zijn 3-jarige zoon ervaart, de zoon die hij onverwachts op latere leeftijd kreeg en wiens geboorte hij ziet als een cadeautje waar hij nog dagelijks dankbaar voor is.

“Nu ik zelf een zoon heb zie ik hoe belangrijk het is om waardering uit te spreken. Elke dag laat ik Hidde merken dat ik trots op hem ben en geniet van het plezier.”

Rationeel meten van gevoel
Het laten blijken van waardering, het vieren van kleine gebeurtenissen en het stimuleren van ambitie vindt Luc dan ook heel belangrijk binnen Garansys. “Als ik op kantoor binnenkom dan zie ik hardwerkende, toegewijde mensen. Dan hoor ik dat ze zich zorgen maken over een Prio 3 en dat is natuurlijk goed, maar tegelijkertijd denk ik: wees trots dat er geen Prio 1 is!” Volgens Luc is het meten van de tevredenheid onder werknemers heel belangrijk. “Ik volgde ooit een training bij een topsportcoach en wat hij zei was voor mij een eyeopener: ‘het meten van prestaties is goed maar het meten van passie en plezier is veel waardevoller, dan volgen de prestaties vanzelf.’ Het is eigenlijk heel simpel: als een personeelslid in een sterrenrestaurant een fout(je) maakt, hij baalt ervan en corrigeert het direct, dan voel je commitment en is het niet erg. Als iemand het foutje niet eens heeft gezien, of het niet erg vindt, dan heb je een probleem. Dan heb je te maken met iemand die gewoon zijn werk doet en zich niet betrokken voelt bij de organisatie – geen passie en geen plezier.”

“Het meten van prestaties is goed maar het meten van passie en plezier is veel waardevoller, dan volgen de prestaties vanzelf.”

Luc wil zijn teams stimuleren om het beste uit zichzelf te halen en die passie uit te stralen naar buiten. “Ik meet de tevredenheid onder collega’s heel concreet en op een rationele manier, ja ik ben een redelijk rationeel persoon,” zegt hij lachend. “Bij elke maandelijkse lunch vraag ik: ‘hoe voel je je bij Garansys’ en dat vult iedereen in op een groot vel. Het is zo belangrijk om te weten hoe mensen zich voelen, om dat meetbaar te maken.”

Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan hand in hand
De werkwijze van Garansys vraagt om specifiek gedrag van iedereen die voor Garansys werkt. Luc: “Alles draait bij ons om zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Dat vraagt zeker wat van mensen: kunnen ze zichzelf managen, kunnen ze het aan om niet aangestuurd te worden van bovenaf, kunnen ze vrijheid en verantwoordelijkheid aan. Ik merk dat veel mensen het prettig vinden om aangestuurd te worden maar ik zeg altijd: indien je een probleem ziet, probeer dan eerst zelf drie oplossingen te bedenken, bepaal je voorkeur en daarna praten we verder.”

Tot in de kleinste zaken is het businessmodel van Garansys -dat uitgaat van vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid voor resultaat, doorgevoerd in het bedrijfsproces. Van de vakantiedagen (dit wordt zelfstandig door het team geregeld), tot beoordelingen (dat doen teams zelf) tot de kleinste beslissingen (eigenlijk mag alles zelf besloten worden). Is er nog wel een rol voor de directeur weggelegd? Luc: “Mijn rol is vooral ondersteunend, samen goede controlemechanismen ontwikkelen en naar buiten toe gericht. Ik zit veel in stuurgroepen en wordt ingeschakeld als er onverwachte dingen gebeuren in projecten. Dat is echt leuk, want ik ben veel meer betrokken bij de inhoud, procesmatig dan he,” lachend vervolgt hij: “want IT-technisch heb ik geen idee hoe het werkt.

Ambitieus binnen Garansys en richting klanten
"Ik zit veel bij klanten aan tafel en hoor wat zij zoeken. Het echt luisteren naar de klant is zo belangrijk, begrijpen waarom zij iets willen. Wij laten de klant ook altijd heel kritisch kijken naar het opgeleverde resultaat, zij mogen elke audit houden die zij willen. Daar moet je niet bang voor zijn maar juist van leren.”

Luc ziet een rol voor zichzelf weggelegd om de collega’s bij Garansys echt verder te brengen. “Dat doe ik nog te weinig, ik wil mensen meer stimuleren, van een acht een tien maken. Het klinkt raar maar ik investeer niet in een zes. Als je investeert in zessen dan wordt alles uiteindelijk een zeven en dat is niet goed genoeg, dan wordt iedereen een grijze muis.

En hierin maakt Luc geen onderscheid tussen collega’s en klanten. “Ik wil het beste uit mensen halen, dus ook klanten wil ik stimuleren om hun ambities uit te spreken en hoge doelen voor zichzelf en voor ons te stellen. Door onze resultaatgerichte manier van werken stimuleren wij onze klanten om nog beter te worden, om echt samen beter te worden. Ik ben ervan overtuigd dat wij met Garansys de nieuwe norm in IT laten zien en dat mogen wij wat mij betreft veel meer gaan uitstralen naar buiten toe. Dat is mijn ambitie voor 2017.”

Bron:      Jan 04, 2017

Logo