SparkLogo

Onze klanten

#VAF #Software-ontwikkeling #Garansys

VAF

Image

Vernieuwing in de scheepsvaart

Image
Een scherm waarop een scheepseigenaar in één oogopslag allerlei informatie ziet over zijn vloot. Dat was de droom van Erik van Ballegooijen van VAF Instruments. Voor de bouw van dit systeem werd Garansys ingeschakeld en met resultaat: “Het systeem is nog mooier geworden dan ik vooraf had kunnen bedenken."

Waar vroeger een schipper in een logboek bijhield hoeveel afstand er was afgelegd en hoeveel brandstof was verbruikt, bevinden zich tegenwoordig honderden meetinstrumenten aan boord die ervoor zorgen dat informatie digitaal bij de scheepseigenaar terechtkomt. Erik: “Onze sensoren meten van alles, van het brandstofverbruik tot de vervuiling van de schroef.”

Tijdrovende handmatige analyse
Deze grote hoeveelheid aan ruwe data kwam terecht bij de scheepseigenaar, die er vervolgens handmatig analyses mee moest uitvoeren zodat hij beslissingen kon nemen over zijn vloot. Erik: “Het handmatig analyseren van de data kostte veel tijd en moeite. Wij hebben daarom jarenlang gewerkt aan een systeem dat de data automatisch analyseert, door gebruik te maken van wiskundige algoritmen.”

In Garansys vond VAF Instruments de partner om samen het systeem verder te ontwikkelen. “De reden dat wij kozen voor Garansys was dat zij vooraf een vaste prijs en deadline met ons afspraken.”  

Enthousiasme tijdens maakproces
“Het fijne aan de samenwerking met Garansys was dat de medewerkers heel enthousiast en bevlogen waren over het product. Zij dachten inhoudelijk mee over mogelijkheden om het systeem nog beter te maken.”

Ook vond Erik het prettig dat Garansys een relatief kleine organisatie is, waardoor het contact snel en gemakkelijk was. “De medewerkers van Garansys kwamen regelmatig bij ons op kantoor werken. Hierdoor had ik echt het gevoel dat het een gezamenlijk project was.”

Trots op resultaat
“Het is nog mooier geworden dan ik had gehoopt,” vertelt Erik enthousiast terwijl hij het systeem demonstreert. “Een scheepseigenaar kan inloggen en op de startpagina direct zien waar zijn vloot zich bevindt. Hij heeft tevens toegang tot allerlei informatie, van de stroperigheid van de brandstof tot de afgelegde afstand van het schip. In grafieken kan hij dit soort zaken met elkaar vergelijken.”

Inzicht in deze informatie zorgt volgens Erik voor een enorme besparing, ten aanzien van kosten en het milieu. Erik geeft een voorbeeld: “Stel een containerschip verbruikt 30.000 ton brandstof per jaar. Als de schroef slechter wordt vanwege vervuiling, kost dit 1200 ton extra brandstof per jaar. Ter vergelijking: dit zijn zo’n 1000 auto’s per jaar aan vervuiling. In ons systeem ziet de scheepseigenaar precies wanneer het rendabel is om de schroef schoon te maken, wat hem tonnen aan geld en brandstof kan besparen.”

Bron:      Feb 06, 2017

Logo