SparkLogo

Onze klanten

#matchmaker zorg #software-ontwikkeling #garansys #resultaatgericht

FWG

Image

Garansys ontwikkelde voor FWG het innovatieve instrument Matchmaker Zorg, een online instrument dat zorgt voor de persoonlijke match tussen zorgverlener en klant. Hoe fijn is het om een kraamverzorgende te hebben die perfect bij jou en jouw situatie past?

Image

Overal wordt tegenwoordig gematcht. Waarom dan niet in de zorg, waar de persoonlijke relatie zo belangrijk is? Dit is wat advies –en onderzoeksbureau FWG dacht toen zij op het idee kwam van Matchmaker Zorg, een vernieuwende manier om zorgverlener en klant aan elkaar te matchen. Samen met Garansys werd het idee doorontwikkeld en de uitkomsten van de pilot bij een kraamzorgorganisatie zijn veelbelovend, zo bleek uit reacties van klanten en medewerkers. “Het was een soort dating, superleuk. Mede dankzij de klik hebben wij een fantastische kraamtijd gehad.”

Het idee is simpel. Zowel de zorgverlener als klant vullen een online vragenlijst in over hun wensen, behoeften en talenten. Vragen zoals: Is er sprake van een complexe zorgvraag? Hoe is de gezinssituatie? Ben je een zachtaardig type of juist een aanpakker? Het systeem zorgt dan voor de beste match. Juist in de zorg, waar de dienstverlening heel persoonlijk is, is een goede relatie van belang.

Opzetten algoritme
Om een goede match te maken is het juiste algoritme noodzakelijk. “Het algoritme opzetten vond ik erg leuk,” vertelt analist Alexander van Garansys. “Het was iets totaal nieuws en daardoor technisch uitdagend. De vragen moeten heel specifiek toegespitst worden en de antwoordmogelijkheden gaan verder dan een simpel ja of nee. Echt de persoonlijkheid in kaart brengen vraagt meer van de gebruikersinterface. Wij hebben er uiteraard voor gezorgd dat FWG in de loop van de tijd zelf de vragenlijsten per zorgbranche kan aanpassen. Het was een hele puzzel, maar daardoor heel leuk.

Voor ons was de grootste uitdaging om het systeem klein te houden, want op die manier kan je later gemakkelijker wijzigingen doorvoeren. Dit betekent in de praktijk dat we samen echt keuzes moeten maken, en daar is lef voor nodig.”

“Klanten voelden zich gehoord en medewerkers merkten dat hun talenten serieus genomen werden.”


“De kracht van Garansys is hun betrouwbaarheid en resultaatgerichtheid,” vinden Geertje van de Ven en Joris Kuppens, bedenkers van Matchmaker Zorg. “Onze pilot stond heel dichtbij de praktijk en tussendoor moesten er soms kleine dingen gewijzigd worden. Met Garansys hebben wij nu gesprekken over hoe wij samen zo flexibel en wendbaar mogelijk kunnen worden.”

Pilot in de kraamzorg
Het instrument werd in de praktijk getest bij kraamzorgorganisatie Welkom. In totaal vulden 60 medewerkers en 200 klanten de online vragenlijst in. “De klanten en medewerkers reageerden er super positief op,” vertelt Geertje enthousiast. “Klanten kregen het gevoel dat ze gehoord werden, dat het ertoe doet wat ze willen. En medewerkers merkten dat hun talenten serieus genomen werden.”

Ook voor de organisatie bleek het instrument een handig hulpmiddel om zicht te krijgen op de klant- en medewerkersprofielen binnen de organisatie. Zo bleek dat veel kraamverzorgenden zichzelf als redelijk conservatief typeerden, terwijl veel klanten juist graag een meer vooruitstrevende kraamverzorgende wensten. Hier kan de organisatie rekening mee houden bij de werving van nieuwe medewerkers.”

Het beste uit mensen halen
Het belangrijkste vindt Geertje dat het instrument een meerwaarde biedt voor de zorg. Het beste uit mensen halen, het benutten van talenten en een goede klik is volgens haar heel belangrijk. “Je kraamtijd maak je maar een of twee keer in je leven mee. Het is dan ontzettend belangrijk dat je een goede klik hebt met iemand die bij je thuiskomt. Ik ben ervan overtuigd dat Matchmaker Zorg voor mensen hét verschil kan maken.”

In onderstaand filmpje is te zien hoe Matchmaker Zorg in de praktijk werkt. Kijk voor meer informatie op 
www.matchmakerzorg.nl of neem contact op met Geertje van de Ven (gvandeven@matchmakerzorg.nl).


 

Bron:      Jul 11, 2017

Logo