SparkLogo

Onze klanten

#CB #innovatie #project #IT

Centraal Boekhuis

Image

Innovatief nieuw aansluitingsproces zorgt dat klanten binnen 10 dagen aangesloten zijn op interfaces CB. "Garansys bracht de werelden van IT en business bij elkaar."

Logistiek dienstverlener CB (voorheen Centraal Boekhuis) wil voortdurend zijn dienstverlening verbeteren, waarbij technologie mogelijkheden biedt. Het aansluiten van nieuwe klanten op de IT-systemen van CB wilde het bedrijf graag sneller en kostenefficiënter doen. IT-directeur Ronald Janssen (53 jaar) schakelt Garansys in om daarbij te helpen.

Ratelende lopende banden, een medewerker die in opperste concentratie boeken inpakt en een robot die tot de millimeter nauwkeurig adresstickers op de juiste plaats plakt. In het distributiecentrum van CB heerst overal waar je kijkt bedrijvigheid. “Hier gebeurt het allemaal en uiteraard inmiddels op een heel andere manier dan hoe in 1871 door ons de eerste boeken werden gedistribueerd,” vertelt Ronald trots.

En het distribueren van boeken is niet het enige wat CB doet. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste integrale logistieke bedrijven van Nederland en distribueert jaarlijks miljoenen producten voor klanten in Fashion en Healthcare, zoals Paula’s Choice, Suitsupply en Van Gils. Om ervoor te zorgen dat deze producten goed en op tijd worden afgeleverd, worden klanten van CB aangesloten op speciale interfaces. Dit maakt het mogelijk om te communiceren over bijvoorbeeld orders, orderstatus, aflevertijden en retourregelingen. Het aansluiten van nieuwe klanten duurde echter lang, en dit komt volgens Ronald omdat CB eigenlijk te flexibel is. “Bij het aansluiten vragen wij letterlijk: ‘Hoe zien uw orders eruit?’, ‘Hoe wilt u met ons communiceren?’ Wij passen ons proces volledig aan de wensen van de klant aan.”

Doelgericht innoveren
De IT-afdeling van CB besloot om het aansluitingsproces te innoveren. Het idee was om een standaardpakket met interfaces te ontwikkelen, een Saleskit toepasbaar voor elke klant. De vraag hoe deze Saleskit er precies uit moest zien en hoe hij geïmplementeerd moest worden werd bij Garansys neergelegd.

“Wat mij opviel aan de werkwijze van Garansys, was dat er bij de start een duidelijk doel werd omschreven. Er werd afgesproken hoelang het traject zou duren en wat de uitkomst moest zijn: een werkbare omschrijving van de Saleskit voor de IT-afdeling. Tijdens het traject werd dit doel steeds centraal gesteld en dat was erg prettig.”

Ambitieus als hij is, is Ronald een groot voorstander van innovaties op IT-gebied. “Ik zie altijd kansen, zelfs als ik thuis op de bank zit zie ik wel ergens een stopcontact wat op een andere manier aangesloten kan worden,” lacht hij. “Ja, mijn hart gaat sneller kloppen van verandering. Niet verandering om de verandering, maar echt met een doel: het moet er beter van worden.”

Duidelijkheid en betrokkenheid
Gedurende de opdracht kreeg Garansys niet alleen te maken met de IT-afdeling, maar ook met de business; het commerciële team. Ronald herinnert zich nog goed hoe een videogesprek tussen deze partijen bijna misliep. “Tijdens dit gesprek bleek dat de IT en de business hele andere ideeën hadden over de definitie en de inhoud van de Saleskit. In het gesprek ontstond verwarring bij de aanwezigen.

“Garansys zorgde dat iedereen zich gehoord voelde. Ze brachten de werelden van IT en business bij elkaar.”

“Op dat moment greep Garansys in door te benoemen wat er gebeurde en naar iedereen te luisteren. Het was op dat moment heel makkelijk geweest om te zeggen ‘dit hoort niet bij mijn opdracht’ en door te gaan,” zegt Ronald. “Als ze dat hadden gedaan dan waren ze de business kwijtgeraakt en dan was de Saleskit er waarschijnlijk nooit gekomen. Dat moment was heel belangrijk. Garansys zorgde ervoor dat ook de business intensief betrokken werd.”

Sneller klanten aansluiten dan voorheen
Na vier weken was het traject afgerond en had Garansys op tijd en volgens afspraak voldaan aan de opdracht: er lag een omschrijving van de Saleskit. “Wij kregen veel meer dan we hadden verwacht, want ook de dienstverlening van CB was nu veel duidelijker omschreven en onderdeel geworden van de Saleskit,” zegt Ronald tevreden. “De eindpresentatie werd gedaan door Garansys en CB samen, het was echt een gezamenlijk verhaal. Het mooie was dat er veel aandacht was voor positiviteit, er werd niet alleen genoemd wat anders moest maar ook wat al heel goed ging.”

“We hebben uiteindelijk veel meer gekregen dan we hadden verwacht.”

“Inmiddels werken we bij onze businessunit CB Fashion met de Saleskit en de resultaten zijn geweldig,” zegt Ronald. “In 10 dagen kunnen we nu een nieuwe klant aansluiten en dat is veel sneller dan voorheen. Wij gaan het pakket absoluut implementeren bij onze andere teams.”

Ronald is gemotiveerd om meer IT-innovaties te implementeren. Tijdens de rondleiding door de fabriek laat hij technische snufjes zien waarmee de distributie binnen CB steeds makkelijker wordt. Zo is er een inpakstraat die volledig automatisch boeken verzendklaar maakt. “Weet je, we leven in een tijd dat de technologie ons enorm veel te bieden heeft, dat praktisch vertalen naar CB zodat we slimmer gaan werken vind ik gaaf. Mijn vak wordt alleen maar mooier!”


Medewerker in distributiecentrum CB 

Bron:      Jul 11, 2017

Logo