Wat is monitoring

Verzekeringen

Wat is monitoring

Hoe kun je dit toepassen op je IT-systemen?

Monitoring via sensoren is hot. Het eeuwenoude gezegde: beter voorkomen dan genezen is daarbij de achterliggende gedachte... Het principe? Richt je IT-systeem in op basis van een vloeiend proces en voortgang en bewaak dat via monitoring. De beheerders van het systeem krijgen een melding wanneer een proces stokt zodat zij hierop actie kunnen ondernemen. Zo ben je in control als het gaat om de voortgang van je processen en kun je issues oplossen voordat je eindgebruiker ziet dat er een probleem is. In onderstaande blog gaan we dieper in op monitoring en hoe je dit kunt toepassen op je verzekeringssystemen.

Monitoring is data gedreven. Monitoring kijkt hierbij naar de data van je ICT-systeem. Hierbij wordt gebruik gemaakt van sensoren. Elke sensor houdt een specifiek stukje van je systeem in de gaten. De monitoring tool vraagt aan de hand van deze sensoren continue op wat de waarde van de sensor op een specifiek moment in de tijd is. Door naar het verloop van deze individuele metingen te kijken, kun je zien dat er ergens iets fout gaat. Nog voordat de eindgebruiker het doorheeft.

 

Doorlooptijd van je proces meten

Vanuit Garansys zetten we monitoring al een tijd in voor onze klanten. Voor een klant meten we bijvoorbeeld de doorlooptijd van - een voor de business - kritisch proces. Stel dat het proces maximaal een uur mag duren. In de sensor is dan aangegeven dat 0-50 minuten een groene sensor oplevert, 50-60 minuten een oranje sensor en alles groter dan 60 minuten een rode sensor. Op de oranje en rode sensor kun je de monitoring tool laten acteren richting de beheerders van het systeem.

 

Voor wie is monitoring interessant?

Monitoring is toepasbaar op ieder systeem met een database, ongeacht in welke sector het systeem gebruikt wordt. Juist wanneer je een bedrijf kritisch systeem hebt waarin je direct wil weten als zaken fout gaan is het monitoren van je systeem interessant zodat je direct kunt ingrijpen met een herstelactie. Nog voordat dit merkbaar is voor de eindgebruikers.

Monitoring kun je toepassen op elk proces met data. Bijvoorbeeld als het gaat om het acceptatieproces van claims of het verwerken van een nieuwe polis. Van alles wat met data te maken heeft kun je de doorlooptijden in de gaten houden. Wanneer bepaalde taken te lang openstaan bijvoorbeeld.

 

Hoe werkt het precies?

De monitoring tool die door Garansys is ontwikkeld is allereerst een verzameling van sensoren. Per systeem of per opdrachtgever configureren we de monitoring. Zo wordt per sensor vastgelegd wat de verschillende grenswaarden zijn. In de database van de klant voegen we voor elke sensor een stukje code toe (een view). Deze view geeft periodiek een waarde terug aan de monitor. Denk bijvoorbeeld aan een doorlooptijd in dagen, het aantal fouten van de laatste dag of het een aantal records in een bepaalde tabel. Vervolgens kijkt de monitor of de laatst gemeten waarde een grenswaarde overschrijdt.

 

En dan… hoe onderneem je actie?

Op de opgeslagen metingen kun je vervolgens rapportages loslaten. Zo hebben we voor een van onze klanten bijvoorbeeld een Power Bi rapport gemaakt en deze live gekoppeld aan de database van de monitoring tool. De gemeten waardes maken we hierin visueel en dit geeft aan waar bottlenecks zitten, zodat er snel geacteerd kan worden en business-schade wordt voorkomen.

Een andere mogelijkheid is dat de monitoring tool automatisch een alert (sms, mailtje) of ticket aanmaakt in het ticket systeem van Garansys. In het ticket kunnen al zoveel mogelijk details van het probleem opgenomen worden zodat de beheerder direct weet waar er gezocht moet worden.

 

Wim Kunz, business analist bij Garansys, deelt graag de volgende 3 tips:

 

1. KIJK NAAR JE APPLICATIE

Breng eens in kaart wat er mis kan gaan binnen je systeem en wat kost het als dit zich voordoet? Stel dat je zo’n probleem eerder op wil merken. Wat levert dat op? Soms moet je veel herstelacties doen in het systeem, dat kost veel tijd met misschien wel de nodige downtime. Hoe langer een probleem voortduurt hoe duurder het is om het probleem op te lossen.

2. MAAK JE MONITORING ACTIEF

Het activeren van de monitoring is een kwestie van inrichten. Samen met een Garansys consultant neem je de sensoren door die je wil gaan monitoren. Deze worden technisch aangemaakt in de betreffende database waarna de monitor gestart kan worden.

3. ON AND ON

Software is vaak in beweging en wordt verder uitgebreid. Daarom kunnen er altijd nieuwe sensoren bij komen. Tijdens het ontwerpproces moet je dit continu in de gaten houden. Is dit wat we nu aan het maken zijn raadzaam om te monitoren? Neem dus monitoring altijd mee in je ontwikkelproces.

In een volgend artikel spreken we met Jack van Gestel, Hoofd ICT bij opdrachtgever Woningborg. Hij vertelt over hoe hij monitoring samen met Garansys heeft geïmplementeerd in zijn processen.

Meer weten over monitoring en hoe je dit in jouw eigen specifieke situatie kunt vormgeven? Laat het ons weten en we denken graag met je mee.

Voorbeeld van een deel uit het rapport.

Roblipsiusxgaransys 0009 Marjon

Meer weten? Neem contact op.

Marjon van Schaik

Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl