Vier veelgehoorde statements over continuïteit.

Vier veelgehoorde statements over continuïteit.

Welke statements horen we het meest?

Softwareapplicaties en apps worden meer en meer ingezet om bedrijfsprocessen te ondersteunen. Ze zijn niet meer weg te denken. Tegelijkertijd vraagt de markt om een steeds grotere beschikbaarheid van de dienstverlening. Met andere woorden: de continuïteit van de software en de dienstverlening er omheen is groter dan ooit. Continuïteit is een veelbesproken onderwerp. In dit artikel zetten we de door ons meest gehoorde statements op een rij.

Statement 1:

“IN ONZE APPLICATIE GAAT NOOIT IETS MIS”

Wanneer een applicatie langere tijd in gebruik is, wordt deze meestal zowel technisch als functioneel steeds stabieler. De ontwikkelaars of beheerders raken steeds verder ingewerkt en als er zicht problemen voordoen dan zijn deze meestal binnen no-time opgelost. Het gevoel ontstaat dat er nooit wat mis gaat. Dat klinkt ideaal, maar is dat het ook?

Niet altijd, is onze mening. Het kan namelijk tot gevolg hebben dat IT-organisatie onbewust meer achterover gaat leunen. Met als effect minder aandacht voor de applicatie en dat de kennis langzamerhand verwatert. En wat als er zich dan ineens een probleem voordoet? Of als de techniek verouderd raakt en niet meer kan functioneren op de nieuwe werkplekken?

 

Statement 2:

“IK HEB DE IDEALE BEHEERDER”

Veel softwarepakketten worden ondersteund door een beheerder die de software al dan niet ontwikkeld heeft. Vaak is deze beheerder een “alleskunner” die het softwarepakket zowel functioneel als technisch tot in het laatste detail kent en die ook buiten kantoortijden best wil ondersteunen als dat nodig is. Ideaal… Toch?

Maar wat als… die beheerder uitvalt of op vakantie gaat in naar een verre bestemming in een andere tijdszone? Wat als er dan iets gebeurt? Hoe ga je dan om met de continuïteit van je product en je dienstverlening? Continuïteit en kenniskoningen gaan in onze ogen niet vaak samen.

 

Statement 3:

“HOPE FOR THE BEST, PLAN FOR THE WORST”

Het garanderen van continuïteit valt of staat met het hebben van een plan voor als er zich echt een keer een ramp voordoet. Het disaster-recovery-plan. Alles dubbel uitgevoerd, een plan om te switchen naar “de overkant” en je hoeft je nergens meer zorgen over te maken…. Of misschien toch wel?

Want heb je het plan al eens daadwerkelijk uitgeprobeerd? Klopt de theorie met de praktijk? En is het plan eigenlijk nog wel actueel? Het laatste moment waarop je daarachter wilt komen is als je het plan nu nodig hebt…

 

Statement 4:

“ELKE SECONDE TELT”

De vraag naar 24x7 ondersteuning is groot, want ‘elke seconde telt’ als de applicatie niet beschikbaar is. Maar is dat wel echt zo? Wat gaat er nou ècht mis als de software midden in de nacht niet gebruikt kan worden? En als er dan ’s nachts wat gebeurt, is de eigen organisatie daarop toegerust?

Uiteraard zijn er genoeg bedrijfsprocessen te vinden waarbij 24-uurs ondersteuning noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor internationaal gebruikte softwarepakketten. Maar in regel geldt: wees kritisch en denk goed na over alternatieven zoals bijvoorbeeld verruimde openingstijden. Soms kan goede communicatie al voldoende zijn om de hele nachtelijke periode af te dekken.

Roblipsiusxgaransys 0009 Marjon

Meer weten? Neem contact op.

Marjon van Schaik

Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl