Data is het nieuwe goud!

Maritiem

Data is het nieuwe goud!

Een mooie kreet natuurlijk, maar waarom vinden we dat eigenlijk?

Tussen de buien door hebben Hugo en Marjon een terras-gesprek over data. In alle gesprekken, die zij met IT-verantwoordelijken hebben, komt dat onderwerp wel ter sprake. “Data is het nieuwe goud”, die heeft iedereen vast wel eens gehoord. Waar komen zij data tegen in alledaagse situaties? En hoe ziet de link met technologie eruit?

Data is overal

"Persoonlijk denk ik dat dit komt omdat we, zonder dat we er bewust van zijn, gebruik maken van data. Kijk bijvoorbeeld eens naar vandaag. We hebben een afspraak gemaakt om op het terras een kop koffie te drinken. Voordat ik vertrok heb ik buienradar gecheckt. Daarna ben ik in de auto gestapt en ben, onder begeleiding van mijn navigatie, deze kant op gereden. Een alternatieve route, want mijn navigatie gaf de melding dat er werkzaamheden waren. Geen probleem een klein stukje omrijden. Zeker omdat ik tijdens het rijden luister naar mijn muziek playlist die,op basis van mijn eerdere muziekkeuzes, automatisch samengesteld is. Dit is allemaal mogelijk doordat ik, zonder dat ik me er bewust van ben, gebruik maak van data. Het is gewoon bizar hoeveel gemak we al ervaren door data, waar je het allemaal tegenkomt en, wellicht nog het meeste, hoe makkelijk je over deze data kan beschikken. Zelfs om onze pols hebben we tegenwoordig meer data dan we een aantal jaren geleden voor mogelijk hadden kunnen houden. Wat een verschil met een jaar of tien geleden" lacht Hugo.

 

Data: ‘de nieuwe olie’

Marjon vult aan: "Je kunt zelfs besluiten nemen op basis van data. Maar toch heb ik het gevoel dat we soms een beetje overdrijven. Toevallig las ik dit weekend een artikel over DNA-matching bij het vinden van een partner. Hoe interessant dat data dit mogelijk maakt! Niet dat ik op zoek ben hoor! Het grappige van data is dat iedereen begrijpt dat het belangrijk is. Gartner noemt informatie zelf ‘de nieuwe olie’ en belangrijker voor een onderneming dan welke fossiele brandstof dan ook. Maar data is natuurlijk geen informatie hè?" Hier gaat Hugo natuurlijk op aan: “Data de nieuwe olie? Deze zin is het overdenken waard. Dat data een belangrijke brandstof is, daar ben ik het wel mee eens. Maar volgens mij is het bijzondere aan data juist dat er geen schaarste zou moeten zijn en dat het oneindig beschikbaar is. Dan moet je wel vooral kijken naar: hoe kunnen we deze schaarste nu omvormen naar, voor jou relevante, informatie. Maar goed, om dat te kunnen moeten we de data eerst bewaren en veiligstellen.” Marjon kan dat alleen maar bevestigen: “Ja, opslaan in een, nagenoeg ongelimiteerd schaalbare, datastructuur. En gelukkig kunnen wij dat aanbieden!”

Roblipsiusxgaransys 0009 Marjon

Meer weten? Neem contact op.

Marjon van Schaik

Business Development
0610922020
m.schaik@garansys.nl