Een nieuwe reis!

Maritiem

Een nieuwe reis!

Wat zegt Microsoft?

Dat je de termen Digitale transformatie, Automatisering, Digitalisering, Digitisation en Digitalisation regelmatig hoort en.. eigenlijk ook haast niet meer uit elkaar kunt houden is een feit. Dat de wereld aan het veranderen is en we met elkaar door de inzet van techniek steeds meer kunnen ook. Dus waar draait het nu echt om in deze wereld van mooie begrippen? Empower every person and every organization on the planet to achieve more

Empower every person and every organization on the planet to achieve more

Ik startte mijn onderzoek bij Microsoft en laat ik eerlijk zijn, de laatste Microsoftvisie die ik uit het hoofd kon opnoemen kwam nog van Bill Gates: “Een computer op elk bureau en in elk huis, die Microsoft-software draait.” De huidige CEO van Microsoft is Satya Nadella, iemand die zeer inspirerend kan spreken over zijn kijk op technische ontwikkelingen. Vaak start hij vanuit de nieuwe visie van Microsoft: “Empower every person and every organization on the planet to achieve more.” Hij gaat daarna verder over de ‘’digital feedback loop’’ die ik zie als een soort kapstok voor zijn visie op Digitale transformatie.

Wat zijn de belangrijke elementen van digitale transformatie volgens Microsoft? Zoals ik al zei, Microsoft praat vaak over de ‘’digital feedback loop’’ en daarin zitten vier elementen die ook wel de pijlers van digitale transformatie genoemd worden. Hieronder zie je de pijlers en een vrije vertaling van wat ze inhouden.

 

Empower Employees

Zorg dat jouw werknemers de drijvende kracht van de digitale transformatie worden. Creëer hiervoor de omgeving en geef ze de daarbij behorende tooling

 

Engage Customers

Een blijvende valkuil van iedereen in de automatisering is dat we op een gegeven moment uit het oog verliezen waarom we iets doen. Gelukkig geldt voor de meeste automatiseerders ondertussen dat ze inzime dat ze het voor een klant doen. Maar feitelijk moet iedereen in automatiseringsland nog een stap verder gaan. Onze klant, doet het voor zijn klant. Pas als die tevreden is, is het goed. Kortom: ken je klant en betrek je klant

 

Optimize your operations

Blijf scherp! Kijk wat je beter kunt doen en pas dat aan. In automatiseringstermen denk je dan al snel aan proces-stappen automatiseren, maar er is veel meer. Langzamerhand leven we in een tijd waarin de vraag of het kan vaak met een ‘’ja’’ beantwoord kan worden. Dus in eerste instantie moet het starten met de wil om te blijven leren en verbeteren.

 

Transform your products

Een mooie vervolgstap op het scherp blijven en denken in verbeteringen en veranderingen is ‘’transform you products.’’ We kennen allemaal de voorbeelden van o.a. Netflix. Waar een bepaalde frustratie (boete op de huur van een dvd) leidde tot een ander business model. Huren voor onbepaalde tijd en vervolgens een innovatie (streaming) leidde tot een totaal ander bedrijf.

Het mooie is wanneer ik het vorige artikel van Winfried Van Holland en de visie op de elementen van de ‘’digital feedback loop’’ van Microsoft samenbreng zie ik behoorlijk wat parallellen.

“Automatisering heeft vooral te maken met het verbeteren van interne processen om uiteindelijk kosten te drukken. Digitalisering heeft daarentegen alles te maken met het verbeteren van de klantbeleving.“

Voor mij ontstaat er wel een lijn en zou ik vooral willen ondersteunen, door de visie van Microsoft nog eens te benoemen:

“Empower every person and every organization on the planet to achieve more”

Roblipsiusxgaransys 0009 Marjon

Meer weten? Neem contact op.

Marjon van Schaik

Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl