De 4 pijlers van Microsoft

De 4 pijlers van Microsoft

Feedbackloop

In een eerdere blog deelde we al de visie van Microsoft op digitale transformatie en benoemde we hierin de ‘’digital feedback loop’’ van Microsoft. Deze feedbackloop bestaat uit 4 pijlers: Engage Customers, Empower employees, Optimize your operations en Transform your products. In onderstaande blog van Microsoft gaan zij dieper in op de eerste pijler: Engage Customers. Een blijvende valkuil van iedereen in de automatisering is dat we op een gegeven moment uit het oog verliezen waarom we iets doen. Gelukkig geldt voor de meeste automatiseerders ondertussen dat ze inzien dat zij het vooral voor een klant doen. Maar feitelijk moet iedereen in automatiseringsland nog een stap verder gaan. Onze klant, doet het voor zijn klant. Ken jij je klant wel goed genoeg? Om te kunnen innoveren of te groeien is klantkennis cruciaal. Kortom: ken je klant en betrek je klant.

Niet jouw dienst is belangrijk, het draait om het probleem van je klant. De manier waarop jij hem daarmee helpt, creëert waarde voor hem en genereert extra business. Marktverstorende, vernieuwende bedrijven zijn de eerste organisaties die laten zien hoe een digitale enterprise eruitziet. Eén van de vier fundamentele pijlers van deze digitale transformatie is ‘Engage your customer’. De visie van Microsoft is om iedereen te helpen om meer te bereiken. Of zoals ze het in het Engels zeggen: to empower every person and every organization on the planet to achieve more. Je moet natuurlijk wel de daad bij het woord voegen. Dit is iets is wat iedereen van ons zich moet blijven realiseren. We kunnen fantastische dingen maken, dat is niet meer de vraag. Maar wat is de waarde hiervan voor de klant en zijn er geen kleine zaken die een groter effect voor de klant hebben.

"Jij mag de expert zijn van de oplossingen, maar laat de klant de expert zijn van het probleem."

 

Blijf in contact met je klant

Wanneer heb je contact met je klant? Is dat de jaarlijkse factuur of alleen bij problemen via de servicedesk? Weet je wel precies waarom de klant jouw product gebruikt? Het hoeft helemaal niet zo te zijn omdat jouw product zo geweldig is, maar vanwege iets heel anders. Daarom is het noodzakelijk om in contact te staan en te blijven met je klant. Jij mag de expert zijn van de oplossingen, maar laat de klant de expert zijn van het probleem. Daar kun je van waarde zijn. Wat is de klus die de klant te klaren heeft? Bedenk niet vanuit de ivoren toren dé oplossing van hun probleem, maar ga met ze koffie drinken en probeer zoveel mogelijk van ze te weten. Op die manier kan je pas echt de klant centraal zetten.

 

Klantdata is de basis voor succes

Door meer te weten van de klant kan je propositie ineens heel anders worden. Er is steeds meer data voorhanden, maar die moet je wel gebruiken. Marstons’s Brewery, een brouwerij en een keten van pubs, zet Microsoft Dynamics 365 en Cortana in om alle data van klanten te gebruiken en om te zetten in een betere ervaring. Heb je vorige week een mindere ervaring gehad aan dat tafeltje bij het raam, dan weet de ober dat en wijst hij je op een andere plek in de pub. De laatste keer genoten van dat ene witbiertje, dan is deze misschien ook iets?!

 

… in een connected wereld

Rolls-Royce, de grootste vliegtuigmotorbouwer ter wereld, wist al snel dat data de sleutel is tot betere business. In de motoren zitten enorm veel sensoren, maar nu de fabrikant die data realtime streamt en analyseert, haalt hij er pas echt meerwaarde uit voor zijn klanten. Met deze informatie detecteert Rolls-Royce niet alleen fouten, maar kan ze ook uitval voorspellen. Zijn wereldwijde netwerk van monteurs en engineers minimaliseert fouten nu en in de toekomst. Rolls-Royce verkoopt nu geen motoren meer, maar vlieguren. Vanuit Garansys zien wij dit dan ook als een mooi voorbeeld als het gaat om monitoring en preventief onderhoud van je systemen. We kunnen zoveel zien. Vooral ook binnen IT systemen. De combinatie van monitoring en preventief onderhoud is echt een ontwikkeling waar we nog veel meer uit kunnen halen. Dit voorkomt onnodig checken, maar ook onnodig down-time… waardoor we: uiteindelijk met elkaar meer bereiken.

 

De klant persoonlijker benaderen

Real Madrid zet ook slim data in. Elke week zitten er tienduizenden fans op de tribune. Die kennen ze wel, maar wereldwijd hebben de Madrilenen 450 miljoen aanhangers. Waarom kijkt een supporter uit de Filipijnen soms wel naar de Spaanse voetbalgrootmacht en soms niet? Door de data van sociale media en websites te analyseren heeft Real Madrid daar nu inzicht in. Door die data te combineren met data uit spelletjes, krijgen ze enorm veel feedback over opstellingen en voorkeuren. Hiermee kunnen ze ook hun merchandising persoonlijker inrichten.

 

…op de manier die hij prettig vindt

Op welke manier je je product bij de klant krijgt, is ook radicaal veranderd. Er is niet meer één weg, en de klant wil op zijn favoriete manier bediend worden. Is dat via een website, telefonisch of face to face? Vraag het hem gewoon en stel je bedrijf erop in. De technologie is er al. De enige belemmering is je eigen fantasie. Begin met een stip op de horizon, begrijp je klant, maak je prototype, valideer en verover de wereld!

De komende periode gaan we dieper in op de volgende 4 pijlers van Microsoft als het gaat om digitale transformatie.

 

Roblipsiusxgaransys 0009 Marjon

Meer weten? Neem contact op.

Marjon van Schaik

Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl