Een nieuwe reis!

Algemeen

Een nieuwe reis!

Digitale transformatie...

In de afgelopen periode hebben jullie een aantal blogs van mij voorbij zien komen over het PowerPlatform. Toen ik begon had ik heel erg het idee, waarom heb ik hier eigenlijk ja tegen gezegd... maar ondertussen merk ik dat het schrijven van een blog ervoor zorgt dat je zelf even bewust stil moet staan bij het onderwerp van je blog, je jezelf dan direct een aantal vragen over het thema gaat stellen en last, but not least... dat je ook in gesprekken met anderen over het blog en mooie inzichten krijgt. Vandaar deze nieuwe reis. Ik kwam namelijk tot de conclusie dat we allemaal regelmatig termen als digitale tranformatie, digitale transitie, natuurlijk automatisering, maar ook digitaliseringen en robotisering in de mond nemen... maar wat bedoelen we er eigenlijk mee en misschien nog belangrijker, bedoelen we wel hetzelfde?

And so it begins

Deze reis zal een iets andere vorm hebben dan de vorige blog. Deels zal ik namelijk de schrijver zijn, maar voor deze reis willen we graag ook de ideeën van andere mensen in onze branche meenemen. Je weet nooit precies hoe een reis gaat lopen, maar de huidige planning is dat we starten vanuit een boek dat we over dit thema aanbevelen vervolgens het thema vanuit een relatie uit de branche, een leverancieren tot slot vanuit onszelf belichten.

De eerste keer dat ik iets over digitale transformatie ben gaan lezen, was in het boek: ‘Digital transformation’ van Jo Caudron & Dado van Peteghem. Een prettig leesbaar boek, met behoorlijk wat sprekende voorbeelden en heel eerlijk voor mij nog steeds een van de werken die het denkproces rondom digitale transformatie voor mij echt op gang heeft gebracht. In het boek, worden namelijk naast de sprekende voorbeelden zeven metaforen geïntroduceerd die heel beeldend weergeven hoe zij tegen digitale transformatie aankijken. Voorbeelden van de gebruikte metaforen zijn: The Package en The Frog. Waarmee achtereen volgens de veranderingen in de markt om zaken niet meer als geheel pakket, maar als losse items aan te kunnen schaffen (losse nummer in ITunes i.p.v. een geheel album) en het “over springen” van een reisbureau, door direct bij de reisorganisatie te boeken wordt omschreven.

Zoals gezegd het boek geeft leuke manieren om naar je business te kijken en te bepalen wat de grootste drivers zouden kunnen zijn voor digitale transformatie in jouw branche.

De volgende keer zullen we iemand uit ons netwerk aan het woord laten om zijn visie te geven op dit thema. Hopelijk tot dan. Mocht je interesse hebben in het boek laat dit dan weten via deze pagina. We verloten 10 boeken onder de aanmelders.

Roblipsiusxgaransys 0009 Marjon

Meer weten? Neem contact op.

Marjon van Schaik

Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl